2000 orienteringsløpere inntar Østfold-skogene lørdag og søndag!

Postet av Orienteringsklubben Moss den 22. Apr 2022

Etter to år med avlysninger, er det endelig klart for Østfold O-weekend i orientering i Moss og i Indre Østfold til helga. Det er påmeldt cirka 2000 løpere i årets Østfold O-weekend.

– Endelig kan vi ta imot løpere til våre tradisjonelle vårløp. Dette blir en gledens dag for begge klubbene, sier løpsleder for Lørdagskjappen, Stein Klyve.

Det er klasser og løyper for alle aldersgrupper i OK Moss' Lørdagskjappen og Indre Østfold OKs Smaaleneneløpet. Interessen for løpene er enorm blant eliteløperne, og store deler av junior- og senioreliten er ventet til Mossemarka lørdag og til skogene ved Rakkestad flyplass søndag. I Lørdagskjappen kommer det til å delta cirka 1200 løpere, mens det er forventet cirka 800 i Smaaleneneløpet.

– Det har ikke i moderne tid blitt arrangert et så stort orienteringsløp i Rakkestad. Jeg kan ikke huske om vi noen gang heller har hatt så mange deltakere på et løp, kanskje på 70-tallet! Dette blir utrolig spennende for oss, forteller den ene av løypeleggerne i Smaaleneneløpet, rakstingen Sture Ottesen.

Mange av storklubbene i Norge legger sine Tiomila-uttak til helgas løp, og det er mange svært habile eliteløpere som tar turen til Østfold-skogene til helga. Trondheims-klubben NTNUI legger blant annet sine uttaksløp til helgas løp, og klubben stiller med en stor delegasjon eliteløpere til start.