Kretskampen og Kretskampen stafett (Unionsmatchen 2021)

Postet av Orienteringsklubben Moss den 3. Okt 2021

Unionsmatchen 2021 ble i år igjen avlyst pga. koronasituasjonen. Våre svenske konkurrenter fikk ikke lov å komme til Norge for å konkurrere mot våre kretser. Dermed ble det heller arrangert en "light" variant med konkurranser for de norske kretsene.  Østfold O-krets takket nei til tilbudet da arrangementet ble stablet på bena for snaue to uker siden.

OK Moss hadde flere utøvere som ønsket å delta, og etter avtalen med arrangøren fikk vi delta som OK Moss.

Vi hadde med 5 utøvere som fikk testet seg i et uvant myrterreng litt sør for Raufoss.

Gjø-vard OL var arrangør sammen med Innlandet O-krets.

På lørdag ble den individuelle Kretskampen arrangert, alle våre 5 løpere deltok.

Beste plassering fikk Emma Aune Rytter Jakobsen med en 7.plass i D13-14. Sofie Holm Nedrebø løp inn til en 15.plass i samme klasse. I H13-14 løp Anders Hovgaard Eisvang inn til en 21.plass og Selmer Løken til 27.plass. Birk Breimo tok en 25.plass i H15-16.

I dag var det Kretsstafett i skikkelig rufsete høststorm. Oppladningen for mosseløperne var nok ikke optimal da de hadde fått minimalt med søvn i løpet av natten. Det viste seg at det var  årets happening i Gjøvik den helgen med Nordisk akevittfestival og fullt konserttrøkk utenfor vårt hotell.

OK Moss stilte med følgende lag:

1.etappe D15-16  Emma Aune Rytter Jakobsen

2.etappe H13-14 Anders Eisvang Hovgaard

3.etappe D13-14 Sofie Holm Nedrebø

4.etappe H15-16 Birk Breimo

Selmer Løken stilte på 3.etappe på et kombilag med Halden og Oslo/Akershus o-krets.

Siden OK Moss ikke stilte under navnet Østfold O-krets ble vi plassert i konkurransen som et kombilag. Her måtte vi konkurrere med lag som besto av løpere utenfor det lovlig oppsettet Jente 15-16, Gutt 13-14, Jente 13-14, Gutt 15-16.

Emma var nok yngste jenteløper på førsteetappen da de fleste jentene var 15/16år eller gutter fra kombilag. Hun løp en nærmest feilfri 4km A-nivå løype og sendte ut Anders på en 4.plass. Anders fikk en litt rufsete start på etappen før han løp veldig godt på slutten og sendte ut Sofie på en 5.plass. Sofie løp også en veldig god etappe og løftet Moss opp på 3.plass. Birk løp ankeretappen og sikret vår pallplassering inn til mål. Dermed ble det 3.plass på mosselaget.

Selmer Løken løp også en fin 3. etappe for sitt kombilag.

Alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

Flere bilder:

Album (ok-moss.no)

Komplett resultatliste Kretskampen 2021:

Eventor - Arrangementsinformasjon: Kretskampen 2021 (orientering.no)

Komplett resultatliste Kretskampen 2021 stafett:

Eventor - Arrangementsinformasjon: Kretskampen 2021 stafett (orientering.no)