Gode resultater til OK MOSS i årets Jukola/Venla Viesti

Postet av Orienteringsklubben Moss den 21. Jun 2022

17 OK Moss løpere deltok på årets Jukola Viesti utenfor Mynamäki. Vi stilte 2 damelag i Venla-stafetten og 1 herrelag i Jukola-stafetten. I tillegg hadde vi et par mosseløpere som deltok for noen utenlandske lag.

Vi startet turen til Finland med avreise fra Gardermoen på fredagen. Fremme i Helsinki  ble det en kaotisk start for 4 av våre løpere som ikke fikk med seg bagasjen sin.

Dette skapte litt utfordringer mtp. at man skulle klare seg ute i 3 dager med regn og overnatting med telt. Men etter noen hektiske timer med storshopping og rødglødene bankkort, var vi alle fremme i vår 16-manns militærtelt.

I løpet av natten ble det styrtregn og tonen ble satt for en fuktig Jukola 2022.

På lørdagen var det dags for stafett! Først ut var damelagene i årets Venla stafett.

OK MOSS stilte med et ungt og et erfarent damelag.

1.etp. (7,5km)

OK MOSS 1, Sofie Holm Nedrebø vekslet inn til 356.plass

OK MOSS 2, Elisabeth Rømcke vekslet inn til 812.plass

2.etp. (8km)

OK MOSS 1, Emma Aune Rytter Jakobsen vekslet inn til 282.plass

OK MOSS 2, Nina Lødeng vekslet inn til 604.plass

3.etp. (6,1km)

OK MOSS 1, Julie Sophie Wold vekslet inn til 358.plass

OK MOSS 2, Tonje Holm vekslet inn til 631.plass

4.etp. (9km)

OK MOSS 1, Frida Hovgaard Eisvang løp i mål til en 307.plass

OK MOSS 2, Hanne Wold  løp i mål til en 663.plass

I den interne konkurransen mellom lagene stakk ungjentene av med seieren mot de erfarne.

Begge lag løp veldig bra, ungjentene fikk en veldig god 307.plass og damene fikk en fin fin

663.plass. av totalt 1420 lag!

Etter litt oppladning i teltene var det dags for Jukolastafetten hvor følgende løpere løp på mosselaget:

1.etp.(13,9km)

Alfred Bjørnerød vekslet inn til 99.plass

2.etp.(11,7km)

Sondre Ladim vekslet inn til 91.plass

3.etp.(14,9km)

Geir Øystein Olsen vekslet inn til 172.plass

4.etp.(8,7km)

Thomas Roskifte vekslet inn til 171.plass

5.etp.(9,3km)

Egon Lundsrud vekslet inn til 170.plass

6.etp.(14,4km)

Erik Rytter Jakobsen  vekslet inn til 168.plass

7.etp.(16,8km)

Sebastian Blomfeldt Unnerud løp i mål til 168.plass

Alfred og Sondre løp veldig fort på de første etappene, før gubbene løp stabilt på mellometappene. Sebastian fikk æren med å få den grusomt lange sluttetappen, hvor han sikret en god plassering til OK MOSS.

Dermed ble det 168.plass av 1521 lag på herrelaget! Vi stakk også av med seieren i den viktige interne duellen med Indre Østfold Orientering.

Til tross for noen dager med mye regn og lite søvn, var vi alle fornøyde med innsatsen.

Vi starter nå planleggingen av Jukola 2023 som går av stabelen øst for Helsinki. I 2023 har vi som mål å stille med 2 dame og 2 herrelag! Så her er det bare å bli med! Mer informasjon kommer etter sommeren.